Heeft u ook een aantal managers in dienst? Dan heeft ProMa Consulting vandaag een interessante vraag voor u: Kunnen uw managers alleen managen of kunnen ze ook leiding geven? Dat is namelijk een heel groot verschil, waarmee uw team, project en zelfs uw hele bedrijf staat of valt.
Een manager houdt zich bezig met cijfers. De opdracht moet succesvol gehaald worden en daarvoor zijn mensen met de juiste papieren, een zak geld en goede processen nodig. Iedereen met de juiste theoretische achtergrond kan managen, maar niet iedereen kan leidinggeven. Terwijl juist leiderschap cruciaal is voor succes. Wij brengen de verschillende aan het licht over management versus leiderschap.
Resultaten en verwachtingen
Een leider werkt namelijk niet alleen aan de opdracht, maar ook op een intensieve manier aan het team. Op papier kan een teamlid namelijk heel geschikt zijn voor de functie, maar in de praktijk blijkt dat soms anders. Vaak worden deze medewerkers na een periode ontslagen of verplaatst omdat de resultaten niet overeenkomen met de verwachtingen van het management.
Veel meer
Een echte leider kijkt verder dan alleen de kwalificatie op papier. Hij is zich bewust van de opdracht en de randvoorwaarden daaromheen. Wat is de achtergrond van de medewerker, hoe zit het met de ervaring en welke houding heeft dit teamlid? Er zijn soms medewerkers die zich enorm overschreeuwen. Ze roepen meteen dat ze precies weten hoe het zit, komen met grootse plannen en steken altijd als eerste hun hand op. Als je als manager daar in mee gaat, kom je misschien wel bedrogen uit. Want het is maar de vraag of deze groep de grootspraak kan waarmaken. Een leider weet door te vragen, te testen, uit handen te geven en weer terug te pakken waar dat nodig is.
Fantastisch plan
Stel: iemand heeft een fantastisch plan bedacht voor een nieuw proces binnen het bedrijf. U kunt dan als manager akkoord geven op basis van de kwalificatie van deze medewerker. Hij heeft er immers voor gestudeerd… Maar als sterke leider neemt u eerst de tijd om door te vragen. Waar komt het plan vandaan? Wie heeft het precies bedacht? Hoe is het zo gegroeid? Gevolgd door een mogelijke test: Ga het idee maar uitwerken, maak het concreet. Het kan zijn dat blijkt dat de medewerker met andermans veren pronkt: het plan heeft overgenomen van een collega. Of het plan is wel authentiek, maar blijkt niet concreet gemaakt te kunnen worden door deze medewerker. Deze persoon heeft dus meer nodig dan alleen maar groen licht en het is goed dat u daar meteen achter komt, in plaats van midden in een belangrijk project voor een klant.
Op de achtergrond
Het kan ook zijn dat u juist een medewerker treft die zich altijd op de achtergrond bevindt, weinig vragen stelt en minder initiatief neemt. U zou de neiging kunnen hebben om deze man of vrouw dan ook geen verantwoordelijkheden te geven. Echter door deze persoon een opdracht te geven met veel eigen verantwoordelijkheid kan het ook zijn dat deze hij of zij juist tot bloei komt, staande blijft en een scope met groot succes afrondt. Het enige wat hij of zij nodig heeft, is zelfvertrouwen en daar kunt u bij helpen.
Hoe dan wel?
Wilt u groeien in sterk leiderschap? Neem dan de tijd om uw medewerkers te observeren, te bevragen en te beproeven. Natuurlijk doet u daarvoor altijd een risicoanalyse: kan de persoon, het project en het bedrijf geen schade oplopen door uw aanpak? Als u vervolgens goed in kaart hebt wat voor vlees u in de kuip heeft, kunt u opleiden, bijsturen of actie ondernemen waar dat nodig is. De kans dat een medewerker in één keer 100% voldoet aan de verwachting is klein, dus uw hulp is daarbij cruciaal. Koppel hem of haar aan een senior, neem hem of haar op sleeptouw of zorg voor extra opleiding. In het slechtste geval: bedenk een betere plek voor deze medewerker of neem afscheid.
Veilig
Om dit proces met een medewerker te kunnen doorlopen is het uiterst belangrijk dat er een veilige bedrijfscultuur bestaat. Daarover leest u meer in onze volgende blog. Wilt u nu al eens sparren over het leiderschap binnen uw bedrijf? Neem dan contact met ons op.