Jong geleerd, oud gedaan

jong geleerd, oud gedaan leren in de civiele techniek

Jong geleerd, oud gedaan

‘Aha!’. Het moment dat het kwartje valt en we iets nieuws leren. Leermomenten hebben we allemaal, ons hele leven lang. Gelukkig maar, want de wereld is altijd in beweging. Zeker in de infra en civiele techniek verandert de wereld razendsnel. Leren en ontwikkeling is een cruciaal onderdeel van de professionalisering van medewerkers. Die ‘aha-momentjes’ lijken vanzelf te gaan. Toch valt er vaak veel meer uit te halen dan wordt gedacht.

Gebruikt u een leermomentregister? Volgt u de laatste ontwikkelingen? Krijgt u wel eens bijscholing of iets dergelijks? Vaak zijn we in de waan van de dag bezig met ‘belangrijkere’ dingen. Maar om de concurrentie voor te zijn en uw eigen processen blijvend te verbeteren, is het echt zonde om het leren en ontwikkelen te negeren. In onze branche zijn we vaak bezig met oplossen van problemen. Daar zijn we goed in, maar er komt veel “ervaring” bij kijken. Wat is ervaring precies? Al die talloze ‘aha-momentjes’ die iemand in het achterhoofd heeft zitten. 

Het zou zonde zijn om die waardevolle ervaring niet te delen. Bovendien, als die ene persoon in het team wegvalt. Wat dan? Ik weet nog op een van mijn eerste klussen, daar hadden we Wim. Wim wist alles en iedereen kwam voor alles en nog wat bij Wim langs. Toen Wim een keer door omstandigheden er even niet was, sloeg de paniek al gelijk in de tent. Gevolg: veel vragen en Wim voelde zich gedwongen te helpen, ondanks zijn verlof. 

Nu vraag ik niet om elke dag een dagboek bij te houden met alles wat er is gebeurd, maar de volgende keer dat uw team voor een probleem staat en het is opgelost: schrijf het op in een leermomentregister! Het kost een heel klein beetje extra inspanning, maar zo bouw je wel mee aan de gedeelde ervaring van iedereen. Daarnaast kan het heel erg nuttig zijn om mensen eens iets te laten delen van welke lessen zij hebben geleerd in hun ontwikkeling. Iedereen heeft wel wat eigen maniertjes van doen ontwikkeld die zo vanzelfsprekend lijken. Maar die trucjes, de ‘best-practices’, kunnen soms anderen helpen in hun werk. 

Ik heb een achtergrond in de psychologie. Leergedrag heeft mij altijd gefascineerd en tot mijn spijt zie ik vaak dat leren en ontwikkeling nauwelijks in de spotlight staat. Iedereen leert op een andere manier en een persoonlijke aanpak is daarom de moeite waard te onderzoeken. Vaak wordt leren dan ook als leuk ervaren. Jezelf blijven ontwikkelen en groeien in wat je leuk vindt, het kan een belangrijk onderdeel zijn van werkgeluk. Wie wil er nou geen gelukkige collega’s? Bovendien, zo houdt u uw talent betrokken en gebonden. 

Ik hoop dat ik een kwartje heb kunnen laten vallen over de nut en noodzaak van leren en ontwikkelen en dat de uitspraak jong geleerd, oud gedaan niet altijd opgaat. Wij van ProMa Consulting komen graag langs om veel van die ‘aha-momentjes’ te bezorgen. Blijven leren en ontwikkelen is belangrijk in deze snel veranderende wereld en bovenal gewoon leuk. Benieuwd hoe uw organisatie hierin een stap kan maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Een reactie op “Jong geleerd, oud gedaan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.