Er zijn verschillende methodes om binnen bedrijven de werkzaamheden te optimaliseren. Een van die methodes is Lean Six Sigma. Afgelopen periode heeft onze medewerker Edwin van der Ende zich hierin verdiept en dat heeft geresulteerd in het behalen van de Lean Six Sigma Black Belt. Tijd om Edwin te vragen om wat meer te vertellen over Lean Six Sigma.
Edwin, wat wordt er eigenlijk verstaan onder Lean Six Sigma?
Lean Six Sigma is een manier om elke organisatie zo te optimaliseren dat je richt op wat voor je klant belangrijk is en wat voor de organisatie zelf nodig is. Om te komen tot een organisatie die geen tijd en middelen verspilt aan onnodige zaken is hiervoor een werkwijze vastgesteld met de daarbij behorende tools. Door het maken van metingen en analyses blijft de organisatie steeds verbeteren, met de focus op die punten waar de meeste impact gemaakt kan worden.
Hoe kan het toepassen van Lean Six Sigma een bedrijf helpen?
Het is zonde om tijd en middelen te besteden aan iets dat niet bijdraagt aan het eindproduct dat de klant wil. Toch is dat wat in veel organisaties nog steeds gebeurt. Maar met Lean Six Sigma gaan we op zoek naar de grondoorzaken van de verspillingen zodat we niet het alleen symptoom aanpakken. Goed nadenken over de mogelijke oorzaken, meten en analyseren zorgen ervoor dat je de best mogelijke oplossing kan vaststellen, invoeren en borgen.
Wat is ervoor nodig om Lean Six Sigma succesvol toe te passen?
Het is mooi als je daarvoor mensen in de organisatie hebt die er verstand van hebben, maar niets is zo belangrijk als de wil om te verbeteren. Niet alleen bij de kwaliteitsmedewerkers, maar ook de directie en zeker ook de medewerkers. Pas als je de mensen uit de organisatie mee hebt kun je Lean Six Sigma succesvol toepassen
Heb je ook voorbeelden van situaties waar Lean Six Sigma succesvol is toegepast?
Eigenlijk is het helemaal andersom. Lean Six Sigma is natuurlijk vaak succesvol toegepast, maar het is ontstaan doordat organisaties als Toyota en General Electric zaken op een effectieve manier hadden ingericht en daardoor beter presteerden dan de concurrentie. Door uit te zoeken hoe ze dat deden en welke tools ze daarbij gebruiken is eigenlijk Lean Six Sigma ontstaan.
Je hebt nu een Black Belt. Wat betekent dat en zijn er ook nog andere Belts?
Het houdt in dat ik alle theoretische kennis heb om verbetertrajecten op basis van Lean Six Sigma op te starten en te begeleiden. Ik ben namelijk nooit de enige die eraan werkt, het is altijd een inspanning van een heel team. Daarin zijn mensen met andere kleuren belts (white, yellow, orange, green) vertegenwoordigd, maar ook mensen die alleen uitvoerende kennis hebben over Lean. De black belt weet eigenlijk alles om de andere belts te kunnen helpen en waar nodig zaken te leren. Er is nog een overtreffende trap: de Master Black Belt die zo ervaren is dat hij/zij bv de opleiding van de Black Belts verzorgt.
Op welke manier kun je de klanten van ProMa Consulting nu nog beter van dienst zijn?
In relatie tot al je kennis over bijvoorbeeld Kwaliteitsmanagement?
Er is een hoop overlap tussen de zaken die zijn beschreven in de ISO 9001-norm en wat er wordt beschreven in de boeken over Lean Six Sigma. Het voordeel voor onze klanten is dat Lean Six Sigma ook echt kennis en middelen geeft om te bepalen waar de grootste pijn zit en hoe we op de beste manier naar een oplossing kunnen komen. Waar de ISO 9001 vooral beschrijft waar de eindsituatie aan moet voldoen, geeft Lean Six Sigma dus praktisch toepasbare en bewezen effectieve methoden om continu te verbeteren.
Als ik nog meer wil weten over Lean Six Sigma, waar kan ik dan terecht?
Ik vertel je er graag meer over. Wil je meer informatie of ermee aan de slag als organisatie?
Neem contact met mij op via info@proma-consulting.nl