U staat er misschien niet zo bij stil, maar één ontevreden medewerker kan een groot gevolg hebben voor uw bedrijf. Dat voelt niet altijd zo, helemaal niet als u een wat groter bedrijf heeft, met veel personeelsleden. En toch is het interessant om eens na te denken over de gevolgen van een ontevreden medewerker.
Een ontevreden medewerker herkennen
Het begint natuurlijk al bij de rol van de medewerker zelf. In zijn of haar resultaten ziet u dat de medewerker niet tevreden is. De motivatie ontbreekt, het ziekteverzuim gaat omhoog, de resultaten zijn niet meer 100% of er worden zelfs fouten gemaakt. Denkt u dat dit alleen een probleem is op de plek van die medewerker? Dan is het tijd voor een wake-up call!
Olievlek
Een medewerker die niet tevreden is, doet namelijk wat met de cultuur van uw bedrijf. Er wordt niet voor niks gezegd: praten over problemen creëert problemen. Een ontevreden teamlid in uw bedrijf dat steeds over de problemen (terecht of onterecht) praat, neemt ook weer drie of vier mensen mee in die negatieve sfeer. Het gaat dan over emoties en niet meer over helder en nuchter kijken. En dat kan zich verspreiden als een olievlek.
Zwakke schakel
Bovendien kunnen ook mindere resultaten van één persoon gevolgen hebben voor het hele proces. Stelt u zich voor dat in een autofabriek een medewerker niet meer gemotiveerd aan het werk is en een fout maakt in het chassis van de auto. Er bouwen daarna nog tientallen medewerkers verder op dat chassis. Met uiteindelijk een ondeugdelijke auto als resultaat. En dan gaat het niet meer over de opbrengst van een individuele medewerker, maar over het imago van uw bedrijf. Nu is het autobedrijf een heel duidelijk voorbeeld, maar in elk bedrijf bouwen medewerkers door op wat hun collega’s hebben aangeleverd. Een ontevreden medewerker is een zwakke schakel in dat proces.
Wat doe je aan een ontevreden medewerker?
Waarschijnlijk heeft u als ondernemer al lang gemerkt wat de gevolgen van een ontevreden medewerker zijn en anders heeft u nu hopelijk een eye-opener gehad. Maar de grote vraag is natuurlijk: wat doet u er aan? Als u zichzelf deze vraag stelt, dan heeft u de belangrijkste stap al gehad. Daarna zijn er nog wat praktische handvatten die we aangeven:
1. Duidelijk en Concreet
Zorg ervoor dat u als opdrachtgever meteen vanaf het begin duidelijk bent in wat uw verwachtingen zijn. Geef richting en stel praktische doelen.
2. Transparantie
Geef zoveel mogelijk openheid van zaken over processen, uw missie en visie. Waar staat uw bedrijf voor, waar wilt u heen en wie past er bij uw bedrijf? Sta open voor verbeteringen en durf kwetsbaar te zijn.
3. Afspraken
Maak heldere afspraken en houd het personeel eraan. Als u heldere afspraken op papier hebt staan, dan kunt u die er altijd bij pakken als er ergens iets scheef gaat. En dat geldt ook voor u zelf. Kom uw afspraken na en wees eerlijk en direct als het niet lukt.
4. Investeer in je medewerkers
Uw werknemers hebben een investering van jou nodig. Dat gaat niet alleen over loon, maar nog veel meer over tijd, energie en persoonlijke aandacht. Medewerkers die zich niet gezien of gehoord voelen, raken sneller ontevreden. Want u leert niet van degene voor wie u geen sympathie hebt.
5. Creëer loyaliteitsgevoel
Medewerkers die voor u klaarstaan en een extra stap voor u willen zetten, zijn goud waard! En dat begint bij uw eigen loyaliteit. Door uw medewerkers belangrijk te vinden en in ze te investeren, krijgt u loyaliteit en teamgeest terug.
Niks helpt
Hebt u al met uw ontevreden personeelslid om tafel gezeten? Is er in hem/haar geïnvesteerd en heeft u geprobeerd op een open manier afspraken te maken, maar er verandert niks? Dan is het tijd om deze medewerker te laten gaan. Beter duidelijk en eerlijk dan doorgaan met iets dat niet werkt. Daar wordt u als opdrachtgever niet blij van, en de medewerker zeker niet!
Neem contact op met ProMa Consulting voor advies.