ProMa helpt Omexom verder bij een tender voor TenneT
Soms komen twee paden bij elkaar en vormen daarna een mooie brede weg om op verder te gaan. Zo was het ook toen Omexom op zoek was naar een partner die kon helpen bij een grote tender. Een aantal documenten moesten nog op niveau gebracht worden en de tijd was kort. Toen deze vraag bij directeur Ronald van Barneveld binnen kwam, had hij net een nieuwe medewerker in dienst die wel de nodige ervaring had met EMVI (Economisch Meest Voordeling Inschrijving). Edwin van der Ende heeft zich snel ingelezen in de stukken en heeft in deze analyse aangegeven hoe wij het zouden aanpakken en wie daarvoor nodig waren.
Door de beschikbaarheid van eigen mensen en specialisten uit ons eigen netwerk waren wij in staat om binnen drie weken de benodigde documenten op te stellen. De documenten waren nodig om aan te geven op welke wijze Omexom bij zou dragen aan de doelstellingen van TenneT met betrekking tot duurzaamheid, veiligheid, marktconformiteit en digitalisering. Deze initiële stukken zijn op tijd ingediend bij de opdrachtgever en Omexom bereid zich nu voor op de vervolgfases. In de tussentijdse evaluatie gaven Omexom en ProMa beide aan om ook in de volgende fases samen op te trekken om de aanbieding nog beter te maken.
De opdracht
TenneT heeft een groot raamcontract in de markt gezet dat moet helpen bij het vormgeven van de energietransitie. Hiervoor zijn elf partijen geselecteerd en gevraagd om een aanbieding te doen op basis van een prijs en een aantal kwalitatieve documenten. Op basis van een fictief project moest een ontwerp worden uitgewerkt en een PMP worden opgesteld. Daarnaast werd gevraagd om de zogenoemde roadmaps naar de doelstellingen met betrekking tot duurzaamheid, veiligheid, marktconformiteit en digitalisering, en nog een visie op ombouw en beheer en onderhoud van de hoogspanningslocaties.
Het raamcontract heeft een geschatte waarde van 4 miljard euro en de werkzaamheden moeten binnen een periode van 11 jaar vanaf 2021 worden uitgevoerd door de gecontracteerde opdrachtnemers.